24 Mayıs 2016 Salı

madeleines yani mekik kek yani madlen kurabiye ya da tam tersi

18. yüzyılda, polonyalı kral stanislas leszczynski, fransa'nın commercy kasabasını ziyareti sırasında,  kendisine çayın yanında ikram edilen minik kurabiyeleri pek beğenir ve emeği geçen kadının adının madeleine olduğunu öğrenince de kurabiyelere bu ismi verir. ama mekiği esas meşhur eden şahıs, fransız yazar proust'un kendisi. geçmişte kalanların hatırası'ında,(remembrance of things past) ya da orijinal adıyla kayıp zamanın izinde'de( â la recherche du temps perdu) 3000 sayfalık romanı başlatan o namussuz kurabiye işte bu kurabiye. her ne kadar adı mekik keki ya da madlen kek diye geçse de ben bugün burada kurabiye diyeceğim çünkü siz de çaya batırıp yediğinizde eminim kurabiye yemiş gibi hissedeceksiniz.

tarifi ve yukarıdaki malumatı dorie greenspan'in baking-from my home to yours adlı kitabından aldım. 

haydi o zaman gelin mutfağı buram buram kurabiye kokutalım. yalnız bir detayı var bu kurabiyelerin: karışımı buzdolabında en az 3 saat ya da en fazla 2 gün bekletiyoruz. yani birçok tarifin başında olduğu gibi fırını önceden ısıtmıyoruz.

malzemeler az ve öz. ilk önce unu, kabartma tozunu ve bir çimdik tuzu karıştırıp kenara aldım. tereyağını da eritip oda sıcaklığında soğumaya bıraktım.



bir orta boy limonun kabuklarını rendeledim. 



rendelenmiş limon kabuğuyla şekeri elimle iyice karıştırdım.



yumurtaları ve limon kabuklu şekeri 3 dakika mikserde çırptım ardından vanilya özütünü kattım.



yumurta ve şeker karışımına eritilmiş ve soğumuş tereyağını ekledim. 






















kolay karışmıyor haberiniz olsun. biraz elde çevirmek gerekiyor. 



hemen ardından un, kabarta tozu ve tuzu da ekleyiiiiip 



hamurun üstünü stretch filmle hava almayacak şekilde kapladım ve buzdolabına koydum. 



ertesi gün işten eve geldim, fırını 200 dereceye ayarladım ve madeleine kalıplı tepsiyi güzelce tereyağlayıp unladım. 



buzdolabında 24 saat beklemiş hamur ertesi gün daha bir enfes kokuyordu. 



kalıplara koyarken hangisini tam, hangisini fazla koyduğumu görebiliyordum ama biraz da bakalım ne olacak merakıyla dokunmadım. sol alt köşe kalıplara koymak için ideal miktar. 



dorie, 11-13 dakikada pişerler diyor. benimkiler 11 dakikada hazırdılar. ilk deneme için hiç de fena değiller, değil mi? 




                           

malzemeler

2/3 kap un
3/4 tatlı kaşığı(teaspoon) kabartma tozu
bir çimdik tuz
1/2 kap beyaz şeker
rendelenmiş limon kabuğu(1 orta boy limon)
2 yumurta (oda sıcaklığında olması önemli)
2 tatlı kaşığı(teaspoon) vanilya özütü 
6 yemek kaşığı(tablespoon) eritilmiş ve soğumaya bırakılmış tereyağı

1 yorum:

  1. Muhteşem görünüyorlar canikom :) Yemekle aram çook ama yapmakla aram hiç mi hiç yok biliyorsun. Buna rağmen nasıl keyifle okuyorum yazdıklarını. Bir "yemek tarifi"nden çok daha fazlasını buluyorum her zaman. İyi ki yazıyorsun, iyi ki okuyorum :)

    YanıtlaSil